1. Meer duurzaamheid is hard nodig
1.1. Stimuleren en faciliteiten van duurzaamheidsmaatregelen door inwoners en verenigingen.
Hierbij kan het gaan om opwekken van zonne-energie, realiseren van groene daken, installeren van warmtepompen etc. Hiertoe zetten we in op:
- Creëren van financieringsfaciliteiten voor inwoners en verenigingen, eventueel op wijkniveau
- Faciliteiten van informatieoverdracht en –uitwisseling tussen bewoners/collectieven/bedrijven
- Begeleidende communicatie
De projecten uit het geactualiseerde duurzaamheidsplan 2019-2021 lopen.
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
Uren
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Geld
|
€ 102.875
|
€ 203.225
|
€ 149.525
|
€ 82.525
|
X = zit in reguliere formatie / reguliere begroting.
Met ingang van 1 maart 2019 kunnen inwoners en verenigingen een duurzaamheidslening aanvragen, waarmee de gemeente duurzaamheidsmaatregelen stimuleert voor huizen en verenigingsgebouwen. Zie project 6 Duurzaamheidsplan. Deze duurzaamheidslening is een groot succes gebleken en de beschikbare budgetten zijn dan ook al vergroot. Tevens is door de gemeenteraad besloten tot verhoging van het beschikbare budget voor de duurzaamheidslening.
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
Uren
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Geld
|
€ 25.600
|
€ 8.400
|
€ 8.400
|
€ 8.400
|
X = zit in reguliere formatie / reguliere begroting.
1.2. De gemeente richt een informatiecentrum in
Vanuit de woningmarktstrategie Land van Cuijk is er ook behoefte aan een woonwinkel. Inzet is dan ook om te kijken naar een combinatie van een woon- en duurzaamheidswinkel. Zie project 12 vanuit het Duurzaamheidsplan.
1.3. Duurzaamheidsplannen van innovatieve bedrijven worden ter inspiratie opgehaald en gepresenteerd
De gemeente laat zich continu adviseren door innovatieve bedrijven. Tevens wordt door middel van project 9 uit het duurzaamheidsplan energiebesparing bij bedrijven gestimuleerd.
1.4. De gemeente maakt zich hard voor beter openbaar vervoer en stimuleert het gebruik hiervan
Openbaar vervoer (1.4): Het is voor het college niet duidelijk welk beeld de Raad hier van openbaar vervoer heeft: De Maaslijn? Die kent zo zijn eigen dynamiek. Waarbij de gemeente Boxmeer zich inderdaad hard maakt en de verantwoordelijke instanties aanspreekt voor het oplossen van knelpunten c.a. De rol van de gemeente om het gebruik te stimuleren is beperkt. Wat hier binnen wel past is het vergroten van de P&R-capaciteit bij het station. We zouden verder nog kunnen nadenken over het verder verbeteren van fietsroutes naar de stations. We gaan er vanuit dat er voorlopig voldoende stallingsplaatsen voor fietsen zijn.
Of gaat het de Raad om het busvervoer? Hierbij moet worden gewaakt voor overdreven verwachtingen. De provincie heeft in samenspraak met deskundigen en reizigers een nieuwe OV-visie opgesteld, die in december 2018 door Provinciale Staten is vastgesteld. Deze visie ‘Gedeelde mobiliteit is maatwerk’ speelt in op de opkomst van mobiliteit als dienst en de nieuwe technieken die het mogelijk maken om eenvoudiger, anders en flexibel te reizen. Het delen van voertuigen wordt meer gemeengoed, e-bikes zijn in toenemende mate een alternatief voor vervoer naar werk of school en gebruik van data maakt dat vervoer steeds meer op maat verzorgd kan worden.
In de nieuwe visie zet de provincie de kaders uiteen voor de ontwikkeling van gedeelde mobiliteit. Dit is het huidig openbaar vervoer, maar ook nieuwe vormen zoals deelsystemen, flexconcepten, meerijden, enzovoorts. Slimme oplossingen in de dunner bevolkte gebieden. Het OV in die gebieden staat onder druk.
https://www.brabant.nl/dossiers/dossiers-op-thema/verkeer-en-vervoer/openbaar-vervoer/vernieuwing-ov
Als de gemeente Boxmeer het gebruik van het OV echt wil stimuleren, kan ook worden gedacht aan push-maatregelen om het autogebruik te ontmoedigen.
Het college ziet nog meer kansen bij de uitwerking van het aspect mobiliteit vanuit duurzaamheid. In principe valt hier meer te halen, vanuit de 4 V’s: voorkomen (van verplaatsingen), verkorten, vervangen (auto door fiets bijv.), verschonen (van de auto).
Wat kan de gemeente als werkgever zelf doen (voorbeeldgedrag voor een werkgeversaanpak)?
1.5. Er komt een plan Verduurzaming Buitengebied
De verduurzaming van het buitengebied komt niet als apart onderdeel aan bod. Aankomende jaren wordt kritisch gekeken naar het buitengebied in het kader van de opwek van duurzame energie, de energiemix. Deze opwekking gaat onder andere plaatsvinden in het buitengebied. Hiervoor ontwikkelt de gemeente Boxmeer kaders.
1.6. De gemeente stelt een lange termijnagenda duurzaamheid op
De lange termijn duurzaamheidsagenda komt samen in de actualisatie van het duurzaamheidsplan, de Regionale Energie Strategie (RES) en de ontwikkeling van het gemeentelijk warmteplan. Het betreft hier project 1, 2 en 3 uit het duurzaamheidsplan.
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
Uren
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Geld
|
€ 38.000
|
€ 35.000
|
|
|
X = zit in reguliere formatie / reguliere begroting.
1.7. Oprichten van een energiecoöperatie naar Overloons model
Het betreft project 4 “Energiebesparing bij particulieren”. Collectieve energie opzetten in samenwerking met wijk- en dorpsraden. Met verschillende dorpsraden zijn wij in overleg om zulke projecten op te zetten en zijn ook al zulke projecten opgezet. Tevens zijn verschillende avonden georganiseerd om inwoners van verschillende kernen te enthousiasmeren om gezamenlijk duurzaamheidsprojecten op te zetten.
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
Uren
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Geld
|
|
€ 15.000
|
€ 20.000
|
|
X = zit in reguliere formatie / reguliere begroting.
1.8. Mogelijk maken van toiletten met regenwatervoorziening
Het mogelijk van toiletten met regenwatervoorziening is niet opgenomen in het duurzaamheidsplan.
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
Uren
|
|
X
|
|
|
Geld
|
|
|
|
|
X = zit in reguliere formatie / reguliere begroting.
1.9. Inrichten van een warmtekrachtcentrale
Mogelijkheden voor duurzame energieopwekking worden meegenomen in de RES. Indien een warmtekrachtcentrale een realistische optie is wordt deze meegenomen in de onderzoeken. Projecten van deze schaalgrootte worden regionaal opgepakt.
1.10. Plaatsen van zonnecellen op platte bedrijfsdaken
Grootschalig plaatsen van zonnepanelen op platte daken is vanwege transportschaarste op het electriciteitsnet vooralsnog niet mogelijk. Ontwikkelingen hieromtrent worden in de gaten gehouden. Nog actiever gaan we ons richten op het plaatsen van zonnecellen bij particulieren en kleine ondernemers, bijvoorbeeld door middel van collectieve inkoop.
2. Duurzaamheid wordt integraal in beleid opgenomen en daaraan wordt getoetst
2.1. In alle Raadsvoorstellen wordt een duurzaamheidsparagraaf opgenomen
2.2. Aan elk hoofdstuk van de begroting wordt een paragraaf duurzaamheid toegevoegd
Inmiddels is gerealiseerd dat in de raadsvoorstellen en begrotingshoofdstukken waar dat relevant is, een duurzaamheidsparagraaf is opgenomen.