Portefeuillehouders: B.A.M. de Bruin - van Vught en M.W.G. Verstraaten
Programma 7 - Duurzaamheid en klimaatadaptatie
Thema Duurzaamheid en Milieu
Wat willen we bereiken?
Duurzaam en energieneutraal
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat heeft het gekost?
Uitvoering duurzaamheidsplan 2019-2021
De uitvoering van het duurzaamheidsplan 2019 - 2021 is in volle gang. Niet alle vooraf begrote budgetten zijn in 2020 geheel benut, het restant bedrag van € 277.021 uitvoering duurzaamheidsplan wordt via een bestedingsvoorstel naar 2021 overgebracht.
Transitievisie Warmte
Voor de transitievisie warmte is via de algemene uitkering aan iedere gemeente een budget toegekend, hiervan is in € 27.888 besteed in 2020 aan de eerste stap, het opstellen van de TVW (Transitie Visie Warmte). Dit project loop nog door in 2021 en volgende jaren, het restant van € 174.212 wordt via een bestedingsvoorstel naar 2021 overgebracht.
Wijkaanpak en energieloket
Er zijn geen uitgaven gedaan in 2020 t.l.v. het budget wijkaanpak, voor het energieloket ('loket' waar inwoners geïnformeerd worden over duurzaamheidsmaatregelen) is € 19.267 uitgegeven. Deze projecten lopen nog door in 2021 en volgende jaren, het restant budget wordt via een bestedingsvoorstel naar 2021 overgebracht.
Exploitatie | Rekening 2019 | Begroting 2020 na 2e berap | Rekening 2020 | Begroting 2020 -/- Rekening 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 319.666 | 1.447.451 | 975.126 | 472.324 | |
Baten | 10 | 778.751 | 747.152 | 31.599 | |
Totaal | 319.657 | 668.700 | 227.974 | 440.726 |
Thema Klimaat en Riolering
Wat willen we bereiken?
Klimaatbestendig
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat heeft het gekost?
Riolen: periodiek en correctief onderhoud
Door extra kosten voor het reinigen en inspecteren van niet regulier bereikbare riolen uit het inspectieprogramma 2018-2019 zijn de kosten voor het periodiek onderhoud € 5.587 hoger dan begroot.
De kosten voor correctief onderhoud zijn hoger dan begroot omdat er meer rioolaansluitingen zijn aangelegd. Hier staan ook inkomsten tegenover.
Gemalen en drukriolering: energie
Het voordeel op de energiekosten wordt ingezet als dekking van de kapitaallasten voor investeringen in het opwekken van duurzame energie.
Stedelijk waterbeheer
Voor stedelijk waterbeheer wordt jaarlijks € 5.000 geraamd, de uitgaven t.l.v. dit budget fluctueren, in 2020 zijn er geen uitgaven.
Onderzoek Land van Cuijk
Boxmeer verzorgt de betaling van de bijdrage van de Land van Cuijk gemeenten aan regionale klimaatprojecten in het kader van de watersamenwerking. De uitgaven zijn hoger, maar hier staat een (niet-begrote) bijdrage van de Land van Cuijk gemeenten.
Onderhoud gemalen
Door niet tijdige vervanging zijn de onderhoudskosten van de gemalen iets hoger uitgevallen. Er wordt bezien of het budget de komende jaren toereikend is.
Kolken en putten: werken in het kader wegonderhoud
Waarschijnlijk door afname verkeersintensiteit zijn er in 2020 minder schades geweest.
Plankosten
Overschrijding door eenmalige kosten bestek onderhoud verhardingen.
Exploitatie | Rekening 2019 | Begroting 2020 na 2e berap | Rekening 2020 | Begroting 2020 -/- Rekening 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.343.356 | 1.977.092 | 2.264.285 | -287.194 | |
Baten | 3.069.643 | 3.038.372 | 3.307.631 | -269.259 | |
Totaal | -726.287 | -1.061.281 | -1.043.346 | -17.935 |
Thema Afval en Circulaire economie
Wat willen we bereiken?
Nederland Circulair in 2050
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat heeft het gekost?
Afval en Circulaire Economie
De jaarlijkse lasten en baten van afval fluctueren jaarlijks. De kosten van de vuilverwijdering zijn € 62.835 lager dan geraamd. De kosten voor oud papier (€ 26.585 en € 22.351) en zwerfvuil (€ 10.465) zijn in 2020 hoger dan geraamd. In totaal sluit de exploitatie met een saldo van € 17.419.
Exploitatie | Rekening 2019 | Begroting 2020 na 2e berap | Rekening 2020 | Begroting 2020 -/- Rekening 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.272.041 | 2.112.820 | 2.073.591 | 39.228 | |
Baten | 3.013.847 | 2.813.693 | 2.791.883 | 21.810 | |
Totaal | -741.806 | -700.873 | -718.292 | 17.419 |
Beleidskaders / richtlijnen
Beleidskaders / richtlijnen
Verordeningen / beleid
Verbonden partijen
Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel
Doel:
De Gemeenschappelijke Regeling Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel (GR) zorgt voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval, inclusief het kunststof verpakkingsmateriaal en verzorgt de communicatie voor de gemeenten Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis. Verder adviseert de GR de deelnemende gemeenten aangaande te voeren beleid. Doelstellingen zijn verdergaande afvalscheiding en servicegerichte dienstverlening met handhaving van een zo laag mogelijk kostenniveau.
Realisatie doel:
We behoren al jaren tot de top van Nederland als het gaat om afvalscheiding. Hierdoor is het aanbod aan herbruikbare afvalfracties hoog en het aanbod van te verbranden restafval laag. In 2020 is deelgenomen aan de benchmark huishoudelijk afval (peiljaar 2019). Hierin was de GR best practice: uitstekende scheidingsresultaten bij een goede dienstverlening tegen lage kosten. Boxmeer staat met de andere aan de GR deelnemende gemeenten in de top 10 van best inzamelende gemeenten wat betreft GFT.
Ontwikkelingen:
Vanaf 1 januari 2020 is de nieuwe GR in werking getreden. Boxmeer werkt hierin samen met de gemeenten Boekel, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis aan alle afvaltaken. Per 1 april 2020 is de taakuitvoering voor deze GR overgegaan van de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) naar Werkorganisatie CGM.
2020 was als gevolg van de maatregelen tegen COVID-19 een afwijkend jaar. Waar voorgaande jaren sprake was van een dalende tendens, is de hoeveelheid restafval in 2020 enigszins toegenomen. De toename kan als volgt verklaard worden:
- Inwoners werken meer vanuit huis, waardoor er een verschuiving was van kantoorafval naar huishoudelijk afval.
- Meer internetbestellingen en meer afhaalmenu’s met thuisconsumptie leiden tot meer restafval.
- Door het verplicht thuis zijn, zijn inwoners in en rondom huis meer gaan klussen. Dit heeft geleid tot meer afval. Ook is er meer opgeruimd.
Landelijk gezien vertonen vrijwel alle gemeenten dit beeld.
Door overaanbod en geringere afzetmogelijkheden daalden de opbrengsten van oud papier en textiel flink.
In de tweede helft van 2020 is ook een aantal opdrachten (Europees) aanbesteed, zodat de continuering van de gescheiden inzameling ervan per 1 januari 2021 geborgd was. Dit betreft de textielinzameling en de huis-aan-huis inzameling van restafval, GFT en PMD. De meeste afvalovereenkomsten worden in 2021 opnieuw Europees aanbesteed.
In oktober 2020 heeft een digitale themabijeenkomst voor de raden plaatsgevonden in het kader van de circulaire economie bij huishoudelijk afvalbeheer. Dit was de eerste stap in de transitie naar een circulair huishoudelijk afvalbeheer. In 2021 wordt hier verder invulling aangegeven.
In 2020 waren de lasten lager dan begroot door lagere kosten voor personele inzet en externe advisering en doordat minder toezichthoudend personeel van IBN nodig was op met name de milieustraat in Haps. De lasten voor het ophalen en verwerken van afval waren hoger. De baten waren hoger dan begroot door hogere opbrengsten van de poorttarieven op de milieustraten, hogere opbrengsten voor de inzameling van kunststof en drankkartons en ontvangen eindafrekeningen hiervan. Het saldo per 1 januari 2021 bedroeg € 524.453.
Beleidsvoornemens:
De ambitie blijft om inwoners nog meer te stimuleren om afval zoveel mogelijk te scheiden in herbruikbare fracties. In 2020 is verder gewerkt aan de doelstelling om in 2030 100% afvalscheiding te realiseren. Naast beleid ten aanzien van de preventie en het scheiden van verschillende afvalstromen, wordt aandacht besteed aan het flankerend beleid: voorlichting en zwerfafval. Het principe “de vervuiler betaalt” blijft gehanteerd worden en uit zich o.a. in tariefzakken voor restafval, het gratis kunnen aanbieden van de meeste recyclebare grondstoffen (zoals een 0-tarief voor GFT-afval) en het tegen betaling afvoeren van stromen als grofvuil, dakleer en houtsoorten.
Ga naar "Paragraaf Verbonden Partijen"
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren
Klik op onderstaande link voor de beleidsindicatoren op waarstaatjegemeente.nl:
Beleidsindicatoren Programma 7 - Duurzaamheid en klimaatadaptatie
Recapitulatie Rekening 2020 - Programma 7
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Rekening 2019 | Begroting 2020 na 2e berap | Rekening 2020 | Begroting 2020 -/- Rekening 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Thema Afval en Circulaire economie | 2.272.041 | 2.112.820 | 2.073.591 | 39.228 | |
Thema Duurzaamheid en Milieu | 319.666 | 1.447.451 | 975.126 | 472.324 | |
Thema Klimaat en Riolering | 2.343.356 | 1.977.092 | 2.264.285 | -287.194 | |
Totaal Lasten | 4.935.063 | 5.537.362 | 5.313.003 | 224.359 | |
Baten | |||||
Thema Afval en Circulaire economie | 3.013.847 | 2.813.693 | 2.791.883 | 21.810 | |
Thema Duurzaamheid en Milieu | 10 | 778.751 | 747.152 | 31.599 | |
Thema Klimaat en Riolering | 3.069.643 | 3.038.372 | 3.307.631 | -269.259 | |
Totaal Baten | 6.083.500 | 6.630.816 | 6.846.666 | -215.850 | |
Totaal | -1.148.436 | -1.093.454 | -1.533.663 | 440.209 |