Programma 6 - Sociale zaken en werkgelegenheid
Programma 6 - Sociale zaken en werkgelegenheid
Portefeuillehouder: W.A.G.M. Hendriks - van Haren
Thema Jeugd
Wat willen we bereiken?
Een sluitende zorgstructuur voor jongere en gezin, door het bevorderen van samenwerking tussen verschillende instellingen.
Kinderen en jongeren groeien gezond en veilig op, ontwikkelen hun talenten en vinden hun weg in de samenleving.
Met inzet van de eigen kracht en het eigen netwerk van burgers en daar waar nodig met de maatschappelijke partners zorgen voor een sluitend netwerk rondom de (kwetsbare) burgers.
Wat heeft het gekost?
De lasten op het thema Jeugd zijn €692.141 lager dan begroot en de opbrengsten zijn €52.715 hoger dan begroot. Totaal een voordeel van €744.856.
De bijdrage voor de kosten van de Jeugdzorg aan NOB en LvC is voor 2019 € 6.778.151. Doordat de kosten voor PGB lager uitvallen dan verwacht en de gesignaleerde begrotingsoverschrijding door RIOZ op het meer- en maatwerk niet heeft plaatsgevonden resteert er € 302.729 op de begrote kosten voor Jeugdzorg 2019. Door een afrekening van 2018 van NOB is er een bedrag retour ontvangen van €106.948. Van de middelen voor de transformatieopgave was begin 2019 €429.880 over. Er is besteed in 2019 €110.111. Middels een bestedingsvoorstel zal verzocht worden het restant van € 319.769 te kunnen besteden in 2020. Er is een bedrag ontvangen van €48.935 uit het Transformatiefonds. Vanuit het Transformatiefonds ontvangt de gemeente voor drie jaren namelijk 2018, 2019 en 2020 jaarlijks €48.935. Onderstaande opstelling betreft de kosten en de opbrengsten van Jeugdzorg exclusief de interne personeelslasten.
Jeugdzorg | Begroting | Rekening | Verschil | |
Kosten NOB en LvC 2019 | 7.080.880 | 6.778.151 | 302.729 | |
Afrekening 2018 | -106.948 | 106.948 | ||
Transformatieopgave 2017 | 250.506 | |||
Transformatieopgave 2018 | 219.900 | |||
Besteding transformatie 2018 | -40.526 | |||
Totaal transformatieopgave | 429.880 | 110.111 | 319.769 | |
Ontvangsten Transformatiefonds | -48.935 | -48.935 | 0 | |
Totaal | 7.461.825 | 6.732.380 | 729.445 |
Exploitatie | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijzigingen | Rekening 2019 | Begroting 2019 -/- Rekening 2019 | |
Lasten | 6.487.143 | 7.608.272 | 6.916.132 | 692.141 | |
Baten | 48.935 | 0 | 52.715 | -52.715 | |
Totaal | 6.438.208 | 7.608.272 | 6.863.417 | 744.856 |
Thema Inkomensvoorzieningen
Wat willen we bereiken?
Inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig in hun levensonderhoud te voorzien optimaal ondersteunen door toepassing te geven aan de uitvoering van de beleidsregels bijzondere bijstand en minimabeleid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Bij effectieve inkomensondersteuning hoort goede voorlichting over het beleid. We informeren structureel via het blad NieuwsZaken en de folder Ken uw rechten.
- De koopkracht van de meest kwetsbare burgers op peil houden via de bijzondere bijstand, individuele toeslagen, minimaregelingen, schuldhulpverlening en kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
- Schuldhulpverlening is goed bereikbaar en aanmeldingen kunnen onder andere digitaal via de website plaatsvinden.
- Ter voorkoming van armoede en maatschappelijk isolement bij kinderen zetten we middelen in via Stichting Leergeld en Stichting DoeJeMee.
- We betrekken de maatschappelijke organisaties (inclusief georganiseerde vrijwilligers) bij het voorkomen van schulden (preventie) en richten ons op vroegsignalering van (geld)problemen.
Wat heeft het gekost?
De lasten en baten van het thema Inkomensvoorzieningen zijn € 374.305 lager dan begroot.
De lasten en de baten zijn bij de uitkeringen BUIG en BBZ onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de toelichting worden deze daarom samen genomen.
Het budget van het Rijk voor de gebundelde uitkering (BUIG): WWB inkomensdeel, IOAW, IOAZ, Loonkostensubsidie en de Bbz starters, voor 2019 is € 5.145.493 (2018 € 5.216.497). De uitgaven zijn € 4.249.459 (2018 € 4.744.187). Met de tweede algemene begrotingswijziging 2019 is de begroting naar beneden bijgesteld naar een verwacht restant op de BUIG uitkering van € 650.000. Het restant is per einde 2019 € 896.034, derhalve een voordeel van € 246.034. Gemiddeld waren er in 2019 285 uitkerings-gerechtigden en voor gemiddeld 71 personen is loonkosten subsidie verstrekt (2018: 326 respectievelijk 53). In het voordeel van € 246.034 is ook een afrekening van de Loonkostensubsidie van 2017 en 2018 begrepen van € 62.828.
De kosten van de Bbz gevestigden voor de periodieke en incidentele uitkeringen en onderzoeken zijn afgerond € 61.560. De opbrengsten van afgeloste leningen zijn € 64.300. De opbrengsten zijn € 2.740 hoger dan de kosten. Van de kosten kan een deel gedeclareerd worden en van de opbrengsten moet een deel terugbetaald worden aan het Rijk. De uitkering van het Rijk, het budgetdeel, is € 2.541. Het declaratiedeel betreft een nog te ontvangen bedrag van € 1.113. Het resultaat op kasbasis is positief € 6.390.
In 2019 zijn de kosten voor de Bijzondere bijstand € 420.019. T.o.v de begroting zijn de kosten € 137.393 lager. In 2018 waren de kosten € 496.500. De kosten in 2019 zijn afgerond € 76.000 lager dan in 2018. De specificatie van de lagere kosten t.o.v. 2018 is globaal: Inrichting/huisraad € 22.733, Kosten bewindvoering € 8.435 Bijdrage armoedebestrijding kinderen € 6.844, Stimuleringsregeling maatschappelijke activiteiten € 5.562, éénmalig levensonderhoud € 4.531 en lagere kosten loonheffing bijzondere bijstand.
Exploitatie | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijzigingen | Rekening 2019 | Begroting 2019 -/- Rekening 2019 | |
Lasten | 6.249.556 | 6.271.583 | 5.796.413 | 475.169 | |
Baten | 5.239.418 | 5.381.121 | 5.280.256 | 100.865 | |
Totaal | 1.010.139 | 890.462 | 516.157 | 374.305 |
Thema Participatie
Wat willen we bereiken?
Door maatwerk worden mensen begeleid naar werk zodat de economische zelfstandigheid wordt bevorderd en sociaal-maatschappelijke deelname mogelijk blijft.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Bevorderen dat mensen die (tijdelijk) geen reguliere arbeid kunnen verrichten, re-integreren door middel van andere vormen van maatschappelijke deelname.
- Het bieden van een passende werkomgeving voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
- Social Return intensief inzetten als arbeidsmarktinstrument zodat opdrachtnemers worden gestimuleerd om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering van de opdracht.
- Uitstroom d.m.v. re-integratie oftewel een persoon weer laten functioneren met inzet van maatregelen zodat hij weer kan terugkeren in het arbeidsproces.
- Uitvoering geven aan de pilot ‘Lerend Werken’ door de mogelijkheden van de deelnemers aan te spreken om op deze wijze uit dagbesteding door te stromen naar een beschutte werkplek of loonvormende arbeid.
- Zelfstandig verwerven van inkomen bevorderen zodat men in het eigen levensonderhoud kan voorzien.
Wat heeft het gekost?
Het thema Participatie laat een onderschrijding zien van €147.322
De werkelijke kosten van re-integratie op jaarbasis zijn vooraf onvoldoende in te schatten als gevolg van af-/toename van het uitkeringsbestand en meer/minder inzetten van trajecten t.b.v. een individuele uitkeringsgerechtigde. Als gevolg hiervan is over 2019 sprake van een onderbesteding van € 83.600. Andere factoren die van invloed zijn geweest op de onderbesteding zijn: een financiële bijdrage uit het sectorplan NO-Brabant (€ 12.600) én een terugbetaling (teveel ontvangen trajectkostenvergoeding) van IBN (€ 13.200). De re-integratiekosten waren in 2019 €471.700, in 2018 was dit € 435.500. In de algemene uitkering is in 2019 een bedrag ontvangen van €33.587 voor eventuele kosten voor de invoering van de nieuw wet Inburgering per 1 januari 2021. Hiervoor zijn echter, exclusief de inzet van ambtelijke uren, geen kosten geweest waardoor er een bedrag resteert van € 33.587.
Exploitatie | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijzigingen | Rekening 2019 | Begroting 2019 -/- Rekening 2019 | |
Lasten | 5.502.607 | 5.509.527 | 5.372.363 | 137.164 | |
Baten | 3.911 | 6.613 | 16.771 | -10.158 | |
Totaal | 5.498.696 | 5.502.914 | 5.355.592 | 147.322 |
Thema Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Wat willen we bereiken?
In het kader van de nieuwe Wet Wmo per 1-1-2015 heeft de gemeente een brede verantwoordelijkheid voor de deelname van haar burgers aan het maatschappelijk verkeer.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Afstemmen van het Wmo-beleid met de regiogemeenten.
- Burgers kunnen een beroep (blijven) doen op de in augustus 2018 vastgestelde Verordening Blijverslening.
- De Centrumgemeente heeft in afstemming met de regiogemeenten een inkoopplan voor Wmo-ondersteuning vastgesteld.
- De cliënt heeft de keuzevrijheid uit minimaal 3 leveranciers bij een beroep op hulpmiddelen en voorzieningen. Ook zijn er soms mogelijkheden voor hulpmiddelen via het lokale midden- en kleinbedrijf.
- De gemeente faciliteert kwetsbare burgers door het bieden van een maatwerkvoorziening voor huishoudelijke verzorging.
- De gemeenteraad wordt periodiek (via kwartaalnieuwsbrieven) geïnformeerd over actuele zaken, aantallen en financiën in de Wmo.
- De overeenkomsten met zorgaanbieders worden voor HV getoetst aan de AMvB (reële kostprijs Wmo-diensten) en zonodig worden hiervoor passende contractafspraken gemaakt.
- Er wordt uitvoering gegeven aan het Wmo doelgroepenvervoer middels het Regiotaxivervoer.
- Er zal een verdere doorontwikkeling plaatsvinden op het gebied van Wmo-begeleiding. Hierbij is aandacht voor integraliteit met Jeugd en de Participatiewet.
- Het iWmo-berichtenverkeer tussen gemeenten en aanbieders is verder ontwikkeld en zorgt voor een optimale communicatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer met relatief weinig administratieve lasten.
- Het optimaal uitvoering geven aan de uitgangspunten van de nieuwe Wmo op basis van de visie waarbij de ondersteuning gericht is op zelfredzaamheid en participatie.
- Het Wmo-beleid wordt getoetst aan de uitgangspunten in het nieuw vastgestelde beleidskader.
- Het zorgloket optimaal inzetten. Eventueel aansluitend op de inzet van een wijk-netwerk.
- Uitvoering geven (via centrumgemeente Oss) aan het uitvoeringsplan beschermd wonen, het bevorderen van doorstroom en het beperken van instroom door middel van preventie in samenwerking met sociale partners.
- Uitvoering geven aan de nieuwe koersnota Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang.
- We hebben door ervaringen in pilots meer kennis van mogelijke combinaties van (arbeidsmatige) dagbesteding en re-integratie-trajecten gericht op (beschut) werk.
- Welzijn, zorg en wonen in de ondersteuningsbehoefte optimaal combineren en organiseren. De Wmo op een gekantelde manier uitvoeren.
- Wmo-burgerinitiatieven worden gestimuleerd en beoordeeld op basis van het vastgestelde Wmo-beleid en een heldere toetsingshandreiking.
Wat heeft het gekost?
Het resultaat op het thema Wmo is positief € 64.676. De kosten zijn € 70.600 lager dan begroot en de opbrengsten zijn € 5.834 lager dan begroot.
De kosten van de Wmo zijn € 70.600 lager dan begroot. Op de post Innovatie resteert afgerond €70.000. De gemeente wil (burger)initiatieven op het gebied van de Wmo blijven stimuleren en ondersteunen. De kosten voor de PGB Wmo zijn €39.438 lager dan begroot. Ten opzicht van 2018 zijn de kosten van de PGB met ruim 9% gestegen. De kosten van de Huishoudelijke Verzorging zijn €1.609.202 (2018: €1.354.577) en het budget is overschreden met € 24.202. Ten opzichte van 2018 zijn de kosten met bijna 19% gestegen. Voor 2019 is het tarief HV verhoogd door diverse ontwikkelingen in de branche. Dit om te (blijven) voldoen aan een reële (kost)prijs voor HV. Daarnaast hebben we een stijging gezien van het aantal geïndiceerde cliënten voor HV (gemiddeld t.o.v 2018 10,3%) als gevolg van een toenemende vergrijzing en de invoering van het zogenaamde abonnementstarief. De kosten voor de begeleiding Wmo bedragen € 2.242.847 (2018: 2.172.349) en de kosten zijn €62.567 hoger dan begroot. Ten opzichte van 2018 zijn de kosten met 3% gestegen. We hebben in 2019 een stijging gezien van het aantal geïndiceerde cliënten voor begeleiding, per 01-01-2019 298 en per 31-12-2019 327. Dit door de combinatie van een toenemende vergrijzing en de invoering van het abonnementstarief.
Exploitatie | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijzigingen | Rekening 2019 | Begroting 2019 -/- Rekening 2019 | |
Lasten | 6.698.051 | 7.516.321 | 7.445.721 | 70.600 | |
Baten | 428.824 | 468.195 | 462.361 | 5.834 | |
Totaal | 6.269.227 | 7.048.126 | 6.983.359 | 64.767 |
Verbonden partijen
Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant-Noordoost (Regiotaxi)
Doel:
De GR verricht diensten voor de aangesloten gemeenten en Provincie, overeenkomstig de gekregen opdrachten. De diensten betreffen verschillende vormen van personenvervoer die in opdracht van overheden worden verricht. De werkzaamheden bestaan uit contractbeheer, ontwikkeling binnen aangegeven kaders en ondersteuning van het bestuur. Geredeneerd vanuit de visie en de doelstellingen van de partners, leidt bundeling van vervoerstromen met soortgelijke eigenschappen tot regionaal voordeel.
Realisatie doel:
De uitvoering van collectief vervoer gebeurt binnen de financiële en kwalitatieve kaders.
Ontwikkelingen:
- Sinds 1 januari 2019 is de gemeente Schijndel, onderdeel van fusiegemeenten Meierijstad, toegetreden tot het Regiotaxivervoer.
- De Provincie heeft in 2018 een bindend OV-advies ingevoerd om te bewerkstelligen dat de vrije reiziger meer met het Openbaar Vervoer gaat reizen of uitstroomt naar het gemeentelijke deel: het Wmo-vervoer. De (financiële) consequenties zijn in 2019 gemonitord.
- Door een aanbesteding per 1 januari 2019 is een nieuwe vervoerder, van de Munckhof, gecontracteerd.
- Verloop van de Samenwerkingsovereenkomst 2016-2020 met de Provincie Noord-Brabant. Stapsgewijs neemt de provinciale Samenwerkingsbijdrage af. Hierdoor wordt de subsidie voor lokale initiatieven en onderzoek tot en met 2020 drastisch verminderd.
Beleidsvoornemens:
Projectteam integraal aanbod van mobiliteitsoplossingen. Vanuit de bestuurlijke Visie 2016-2020 is het uitgangspunt vanuit een regierol op minder en efficiënter doelgroepenvervoer: meer flexibiliteit om te kunnen anticiperen op nieuwe ontwikkelingen (“stip aan de horizon”). In 2019 heeft het bestuur haar voornemen uitgesproken om een nieuwe visie op te gaan stellen. Het is van belang dat deze visie aansluit bij de toekomstige consessie van de Provincie.
Ga naar "Paragraaf Verbonden Partijen"
Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Doel:
Het voortzetten van een gemeenschappelijke voorziening ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening evenals andere vormen van gesubsidieerde arbeid. Met name wordt daarmee bevorderd dat inwoners uit de regio Noordoost-Brabant met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, hulp wordt geboden bij het verkrijgen van betaald werk.
Realisatie doel:
Het Werkvoorzieningschap heeft in afstemming met de deelnemende gemeenten, kwalitatieve en kwantitatieve afspraken gemaakt met IBN over de uitvoering van de Wsw. Deze worden jaarlijks vastgelegd in de 'sociaal-economische afspraken'.
Ontwikkelingen:
Punten van aandacht blijven ontwikkelingen met betrekking tot de Wsw en andere regelgeving van werk en inkomen, waaronder de Participatiewet. In samenwerking met de deelnemende gemeenten wordt gekomen tot afstemming en coördinatie van activiteiten op het gebied van gemeentelijk arbeidsmarktbeleid. Verder blijft aandacht voor de samenwerking en communicatie met UWV en gemeenten.
De 11 gemeenten zijn voor de jaren 2017 tot en met 2020, middels een bestuurlijk convenant, een partnership aangegaan om samen met IBN, vanuit de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap, de krimpende Wsw uit te voeren. De focus van het partnership ligt op de uitvoering van beschut werk én op de ontwikkeling van mensen met een loonwaarde van 30 tot 80%, zodat doorstroom naar regulier werk (met behulp van het instrument loonkostensubsidie) tot de mogelijkheden gaat behoren.
Uiterlijk 1 oktober 2020 wordt een besluit genomen over het vervolg van het partnership vanaf 2021.
Beleidsvoornemens:
Verwezen wordt naar het bedrijfsplan van de IBN groep.
Ga naar "Paragraaf Verbonden Partijen"
Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost
Doel:
De regeling is aangegaan met als doel het behartigen van de belangen van de gemeenten in de regio Brabant Noordoost-oost op het gebied van de doelmatige inkoop van ondersteuning in het kader van de Wmo volgens het systeem van bestuurlijk aanbesteden. Het gaat om de inkoop van de gedecentraliseerde taken individuele begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf. Beschermd wonen valt financieel onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Oss en is hiermee onderdeel van de Centrumregeling.
Realisatie doel:
Met het oog op een goede uitvoering van de taken en opdracht zorgt de centrumgemeente Oss voor een regionaal Inkoopplan met uitgangspunten en doelstellingen.
Ontwikkelingen:
De samenwerking is in 2019 verlengd voor de duur van 4 jaar ( 2020 t/m 2023).
Beleidsvoornemens:
In 2015 zijn de voormalige AWBZ taken gedecentraliseerd naar de gemeenten. Om deze taken efficiënt en effectief uit te voeren hebben de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Landerd, Mill en Sint Hubert, Oss, Sint Anthonis en Uden gekozen voor een regionale samenwerking in de centrumregeling Wmo Brabant-Noordoost-oost. Deze centrumregeling is in 2019 verlengd en loopt formeel op 1 januari 2024 af. Deze periode sluit aan bij het nieuwe vastgestelde beleidskader voor de Wmo (Transformeren en doorontwikkelen). Voor de komende 4 jaar is afgesproken om de huidige regionale samenwerking bij de centrale inkoop van de nieuwe Wmo-taken voort te zetten en de de overige Wmo-taken lokaal te blijven organiseren en in te kopen.
Ga naar "Paragraaf Verbonden Partijen"
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Doel:
De regeling is aangegaan met als doel het behartigen van de belangen van de gemeenten op het gebied van de doelmatige inkoop van de individuele voorzieningen jeugdhulp, volgens het systeem van bestuurlijk aanbesteden.
Realisatie doel:
Met het oog op een goede uitvoering van de taken en opdracht zorgt de centrumgemeente voor een jaarplan Inkoop met uitgangspunten en doelstellingen.
Ontwikkelingen:
Op 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk geworden voor bijna alle vormen van jeugdhulp. De basis van een duurzaam stelsel voor jeugdhulp is bij uitstek een lokale aangelegenheid van iedere afzonderlijke gemeente. Op het niveau van de regio Brabant Noordoost is besloten tot gezamenlijke inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp.
Op 1 maart 2016 heeft het college besloten tot verlenging van de centrumregeling inkoop jeugdhulp met 3 jaar (tot 2020). Hiervan is de gemeenteraad in kennis gesteld.
Op 28 maart 2019 besloot de gemeenteraad het college toestemming te verlenen de genoemde centrumregeling 2020 aan te gaan. De centrumgemeente heeft mandaat en volmacht gekregen om in de geest van deze regeling voorbereidende taken uit te voeren ten behoeve van de inkoop van de jeugdtaken 2020-2024 en daartoe overeenkomsten te sluiten.
Ga naar "Paragraaf Verbonden Partijen"
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren
Klik op onderstaande link voor de beleidsindicatoren op waarstaatjegemeente.nl:
Beleidsindicatoren Programma 6 - Sociale zaken en werkgelegenheid
Recapitulatie Rekening 2019 - Programma 6
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijzigingen | Rekening 2019 | Begroting 2019 -/- Rekening 2019 | |
Lasten | |||||
Thema Inkomensvoorzieningen | 6.249.556 | 6.271.583 | 5.796.413 | 475.169 | |
Thema Jeugd | 6.487.143 | 7.608.272 | 6.916.132 | 692.141 | |
Thema Participatie | 5.502.607 | 5.509.527 | 5.372.363 | 137.164 | |
Thema WMO | 6.698.051 | 7.516.321 | 7.445.721 | 70.600 | |
Totaal Lasten | 24.937.358 | 26.905.703 | 25.530.629 | 1.375.074 | |
Baten | |||||
Thema Inkomensvoorzieningen | 5.239.418 | 5.381.121 | 5.280.256 | 100.865 | |
Thema Jeugd | 48.935 | 0 | 52.715 | -52.715 | |
Thema Participatie | 3.911 | 6.613 | 16.771 | -10.158 | |
Thema WMO | 428.824 | 468.195 | 462.361 | 5.834 | |
Totaal Baten | 5.721.087 | 5.855.929 | 5.812.104 | 43.825 | |
Totaal | 19.216.270 | 21.049.774 | 19.718.525 | 1.331.249 |