De Heffingen worden onderverdeeld in:
Gebonden Lokale Heffingen
Afvalstoffenheffing
Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer (Stb. 1994, 80). De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening wordt geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:
a. degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;
b. ingeval een gedeelte van een perceel voor gebruik is afgestaan: degene die dat gedeelte voor gebruik heeft afgestaan.
Gelet op de huidige beleidslijn wordt uitgegaan van een 100 % kostendekkendheid van de reinigingsheffingen. De Bestuurscommissie Afval heeft besloten het tarief 2019 voor de blauwe opdrukzak te verhogen van €1,25 naar €1,50 in 2019. Dit tarief blijft in 2020 gehandhaafd.
De totale kosten Afvalstoffenheffing 2020 bedragen € 2.194.398. O.b.v. 12.100 aansluitingen houdt dat in een tarief van € 181. In het begrotingsjaar 2020 vindt er geen storting in de voorziening plaats. Daarnaast vindt er ook geen onttrekking uit de voorziening plaats. De bijdrage 2020 aan de Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel kan, gezien de benoemde risico’s in de begroting van deze GR, nog worden aangepast. In de Raad van 12 december 2019 worden de afzonderlijke belastingverordeningen 2020 door de Raad behandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met de op dat moment bekende gegevens.
Afval: | |||
Kosten taakveld incl omslagrente | 2.151.541,51 | ||
Inkomsten taakveld excl. heffingen | -443.295,00 | ||
Netto kosten taakveld | 1.708.246,51 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead incl. omslagrente | 219.151,50 | ||
BTW | 267.000,00 | ||
486.151,50 | |||
Totale kosten | 2.194.398,01 | ||
Opbrengst heffingen | -2.194.398,01 | ||
Dekking | - |
Rioolrecht
Onder de naam rioolheffing wordt een directe belasting geheven ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan:
1. de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater; en
2. de inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, alsmede het treffen van maatregelen teneinde structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.
1. De belasting wordt geheven:
-
van degene die bij het begin van het belastingjaar het genot heeft krachtens eigendom, bezit of beperkt recht van een perceel dat direct of indirect is aangesloten op de gemeentelijke riolering, verder te noemen: eigenarendeel; en van de gebruiker van een perceel van waaruit water direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd, verder te noemen: gebruikersdeel.
- Met betrekking tot het eigenarendeel wordt, ingeval het perceel een onroerende zaak is, als genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht aangemerkt degene die bij het begin van het belastingjaar als zodanig in de kadastrale registratie is vermeld, tenzij blijkt dat hij op dat tijdstip geen genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht is.
- Met betrekking tot het gebruikersdeel, wordt als gebruiker aangemerkt:
- degene die naar de omstandigheden beoordeeld het perceel al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruikt;
- ingeval een gedeelte van een perceel - niet een gedeelte als bedoeld in artikel 4 - voor gebruik is afgestaan: degene die dat gedeelte voor gebruik heeft afgestaan.
In het najaar van 2015 is het nieuwe Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2015-2019 in uw raad behandeld. In de raad van 26 oktober 2017 heeft een actualisatie plaatsgevonden als gevolg van de aanpak wateroverlast. In de raad van december 2017 zijn de tarieven allemaal opnieuw vastgesteld. In dit voorstel staat dat de rioolrechten vanaf 2019 stijgen met 3,6% tot en met 2021 en daarna tot en met 2048 jaarlijks met 1,4%. Voor 2020 heeft er een onttrekking uit de voorziening riolering plaatsgevonden van €192.387.
In de Raad van 12 december 2019 worden de afzonderlijke belastingverordeningen 2020 door de Raad behandeld.
Riool: | |||
Kosten taakveld incl omslagrente | 2.224.435,55 | ||
Inkomsten taakveld excl. heffingen | -202.631,24 | ||
Netto kosten taakveld | 2.021.804,31 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead incl. omslagrente | 486.622,69 | ||
BTW | 387.000,00 | ||
873.622,69 | |||
Totale kosten | 2.895.427,00 | ||
Opbrengst heffingen | -2.895.427,00 | ||
Dekking | - |