Begroting 2019
|
Blz. 1
|
Intro wethouder Financiën: Jeu Verstraaten
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Begroting in één oogopslag
|
Blz. 4
|
BIO
|
Blz. 5
|
Voorwoord
|
Blz. 6
|
Begrotingsdag Boxmeer donderdag 8 november
|
Blz. 7
|
Acties beleid 2019
|
Blz. 8
|
Cijfers
|
Blz. 9
|
Aanbiedingsnota
|
Blz. 10
|
Aanbiedingsnota
|
Blz. 11
|
Aanbiedingsnota
|
Blz. 12
|
Structureel begrotingssaldo
|
Blz. 13
|
Structureel begrotingssaldo
|
Blz. 14
|
Begroting
|
Blz. 15
|
Begroting
|
Blz. 16
|
Begroting 2019
|
Blz. 17
|
Opbouw van de begroting
|
Blz. 18
|
Besluit Begroting en Verantwoording
|
Blz. 19
|
Richtlijnen Provincie Noord-Brabant
|
Blz. 20
|
Overzicht Programma's en Thema's 2019
|
Blz. 21
|
Algemene Financiële beschouwing 2019
|
Blz. 22
|
Algemene Financiële beschouwing 2019
|
Blz. 23
|
Programma 0 - Bestuur en Ondersteuning
|
Blz. 24
|
Programma 0 - Bestuur en Ondersteuning
|
Blz. 25
|
Thema Bestuurszaken
|
Blz. 26
|
Doelstellingen
|
Blz. 27
|
Open en transparant besturen. Zichtbaar zijn voor alle burgers van de gemeente Boxmeer. Op naar de stip op de horizon die één gemeente Land van Cuijk heet.
|
Blz. 28
|
In samenspraak met de samenleving, de dorps- en wijkraden zullen er stappen gezet worden naar innovatieve vormen van kernendemocratie.
|
Blz. 29
|
Verder participeert de gemeente in regionale samenwerkingsverbanden zoals het Land van Cuijk en de Regio Noordoost Brabant
|
Blz. 30
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 31
|
Thema Burgerzaken en Verkiezingen
|
Blz. 32
|
Doelstellingen
|
Blz. 33
|
Een passende dienstverlening: uitvoering geven aan wettelijke taken in het kader van registeren en legitimeren. Wachttijden bij baliecontacten voorkomen.
|
Blz. 34
|
Correcte en passende beantwoording en behandeling van vragen van klanten.
|
Blz. 35
|
Legitieme en efficiënte uitvoering van verkiezingen
|
Blz. 36
|
Organisatie van de benodigde verkiezingen / uitvoering geven aan het draaiboek verkiezingen.
|
Blz. 37
|
Thema Bedrijfsvoering
|
Blz. 38
|
Doelstellingen
|
Blz. 39
|
Om de burgers, inwoners en de politiek goed te kunnen bedienen dient de organisatie als een geoliede machine te functioneren. Alles dient gesmeerd te lopen. Tevens het waarborgen van rechtmatig, doelmatig en doeltreffend beleid en beheer.
|
Blz. 40
|
We gaan verder op de reeds ingeslagen weg, waarbij volgens de laatste inzichten werkprocessen, afspraken, controle-momenten en planning en control ingezet worden om het totaal te kunnen sturen en beheersen.
|
Blz. 41
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 42
|
Thema Bestuurlijke vernieuwing en Kernendemocratie
|
Blz. 43
|
Doelstellingen
|
Blz. 44
|
Investeren in contacten met inwoners en luisteren naar hun wensen en ideeën.
|
Blz. 45
|
Wij gaan naar de inwoners toe en inventariseren waar de inwoners van wijken en dorpen behoefte aan hebben.
|
Blz. 46
|
Samen met inwoners, als gelijkwaardige partners van de gemeente, stappen zetten in gezamenlijke planontwikkeling en planuitvoering.
|
Blz. 47
|
Wij kiezen voor een thematische benadering.
|
Blz. 48
|
Wij geven ruimte aan inwoners om mee te doen.
|
Blz. 49
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 50
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 51
|
Verbonden partijen
|
Blz. 52
|
AgriFood Capital
|
Blz. 53
|
Ambtelijke Samenwerking gemeenten Boxmeer en Sint Anthonis
|
Blz. 54
|
Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)
|
Blz. 55
|
Euregio Rijn-Waal
|
Blz. 56
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 57
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 58
|
Programma 1 - Veiligheid
|
Blz. 59
|
Programma 1 - Veiligheid
|
Blz. 60
|
Thema Openbare orde, Veiligheid en Ondermijning
|
Blz. 61
|
Doelstellingen
|
Blz. 62
|
Een veilige en gezonde omgeving voor iedereen
|
Blz. 63
|
Integraal Veiligheidsbeleid
|
Blz. 64
|
Keurmerk Veilig Ondernemen
|
Blz. 65
|
Toepassing van de wet BIBOB, daar waar dit wenselijk is.
|
Blz. 66
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 67
|
Thema Brandweer en crisisbestrijding
|
Blz. 68
|
Doelstellingen
|
Blz. 69
|
Een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde, waar mogelijk integrale, uitvoering van hulpverlening in de gemeente.
|
Blz. 70
|
De crisisorganisatie regionaal als lokaal op peil houden, zodat er bij eventuele calamiteiten adequaat gehandeld kan worden.
|
Blz. 71
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 72
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 73
|
Verbonden partijen
|
Blz. 74
|
Veiligheidsregio Brabant-Noord
|
Blz. 75
|
Stichting Beheer en Exploitatie Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf
|
Blz. 76
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 77
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 78
|
Programma 2 - Openbare Werken
|
Blz. 79
|
Programma 2 - Openbare Werken
|
Blz. 80
|
Thema Werk in uitvoering
|
Blz. 81
|
Doelstellingen
|
Blz. 82
|
De inrichting van onze leefomgeving is schoon, heel en veilig.
|
Blz. 83
|
Aandacht voor toegankelijke en levensloopbestendige openbare ruimte.
|
Blz. 84
|
Burgerparticipatie/wijk- en dorpsraden structureel inbedden in WIU-proces gekoppeld aan de P&C-cyclus.
|
Blz. 85
|
De inwoner merkt dat er op meerdere locaties in de openbare ruimte wordt gewerkt en dat de kwaliteit en veiligheid van de wegen en groen verbetert.
|
Blz. 86
|
De openbare ruimte wordt onderhouden op beeldkwaliteit B.
|
Blz. 87
|
Fietsveiligheid maasbrug Oeffelt-Gennep. Betreft lobby naar provincies Limburg en Noord-Brabant.
|
Blz. 88
|
Herinrichting en uitbreiding van de algemene begraafplaats Sambeek.
|
Blz. 89
|
Implementatie uitbreiding begraafplaats en natuurbegraven.
|
Blz. 90
|
Landelijk Verbeterprogramma Overwegen. Maatregelen overweg St. Anthonisweg deels spoorverdubbeling en omleggen fietsroute Schilderspad.
|
Blz. 91
|
Opstellen nieuw Verkeersveiligheidsplan en uitvoering geven aan verkeersveiligheidsmaatregelen.
|
Blz. 92
|
Optimaliseren verkeersveiligheid waarbij extra aandacht voor de kwetsbare weggebruikers. Daarbij te denken aan projecten zoals fietsvoorzieningen en rotonde Burg. Verkuijlstraat, Maasstraat en Molenweg.
|
Blz. 93
|
Realisatie maatregelen in de openbare ruimte om invulling te geven aan de veranderde klimaatomstandigheden.
|
Blz. 94
|
Revitalisering openbare ruimte. Groot deel van de openbare ruimte is zo oud dat deze versleten is en niet meer aansluit op de gebruiksbehoefte.
|
Blz. 95
|
Speelruimtebeleidsplan actualiseren.
|
Blz. 96
|
Uitvoering projecten Toerisme en Recreatie gekoppeld aan o.a. natuur en bosbeheer.
|
Blz. 97
|
Verder verduurzamen wagenpark van de gehele gemeente.
|
Blz. 98
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 99
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 100
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 101
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 102
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 103
|
Programma 3 - Economische en ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 104
|
Programma 3 - Economische en ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 105
|
Thema Economie en Vestigingsklimaat
|
Blz. 106
|
Doelstellingen
|
Blz. 107
|
Het behoud van het vestigingsklimaat voor bedrijven en centrumvoorzieningen. Behoud en verbetering spilfunctie t.a.v. wonen, werken, onderwijs(voorzieningen) en winkelen.
|
Blz. 108
|
Centrummanagement
|
Blz. 109
|
Contacten bedrijven en bedrijfsacquisitie
|
Blz. 110
|
Innovatieve hotspot Land van Cuijk
|
Blz. 111
|
Provinciaal beleid bedrijventerreinen
|
Blz. 112
|
Participatie in economische structuurversterkende projecten.
|
Blz. 113
|
Deelname Ruimte in diverse projecten Land van Cuijk, Regio Noord-Oost Brabant, Agrifood Capital, Euregio en Interreg
|
Blz. 114
|
Thema Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting
|
Blz. 115
|
Doelstellingen
|
Blz. 116
|
De gemeente Boxmeer wil in alle kernen woonmogelijkheden realiseren voor jongeren en ouderen, waarbij de woningbouw evenwichtig is gedifferentieerd naar soort. Modernisering van de bestaande woningvoorraad en optimaliseren van het woonzorgaanbod.
|
Blz. 117
|
Implementatie Omgevingswet
|
Blz. 118
|
Interbestuurlijke Programma (IBP)
|
Blz. 119
|
Klimaatbestendig
|
Blz. 120
|
Regionale woningmarktstrategie
|
Blz. 121
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 122
|
Thema Recreatie en Toerisme
|
Blz. 123
|
Doelstellingen
|
Blz. 124
|
Er wordt met name uitvoering gegeven aan de door de raad vastgestelde kaders van het uitvoeringsprogramma Toerisme en Recreatie, waarbij als zwaartepunten gelden Unesco status Maasheggen en ontwikkeling Oorlogsmuseum Overloon.
|
Blz. 125
|
Deltaprogramma Maas
|
Blz. 126
|
Koploper
|
Blz. 127
|
Uitvoeringsprogramma Noordelijke Maasvallei
|
Blz. 128
|
Uitvoeringsprogramma Toerisme en Recreatie
|
Blz. 129
|
Unesco Maasheggen
|
Blz. 130
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 131
|
Beleidskaders/richtlijnen
|
Blz. 132
|
Beleidskaders/richtlijnen
|
Blz. 133
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 134
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 135
|
Programma 4 - Financiën
|
Blz. 136
|
Programma 4 - Financiën
|
Blz. 137
|
Thema Planning en Control
|
Blz. 138
|
Doelstellingen
|
Blz. 139
|
Een degelijk financieel beleid gericht op een reëel sluitende begroting en meerjarenperspectief.
|
Blz. 140
|
Het optimaliseren en het verder doorontwikkelen van de planning & controlcyclus in overleg met de Auditcommissie.
|
Blz. 141
|
Instemmen met de Grondnota en de daarin voorgestelde maatregelen tot stimulering van de verkoop van bouwgrond.
|
Blz. 142
|
Wij gaan de schuldenpositie naar een acceptabeler niveau brengen door de verkoop van bouwgrond en door het investeringsprogramma te beheersen.
|
Blz. 143
|
Wij willen de reservepositie stabiliseren en zo nodig versterken door in de begroting ruimte vrij te maken voor sparen en mogelijke rekeningoverschotten te reserveren.
|
Blz. 144
|
Thema WOZ/Belastingen
|
Blz. 145
|
Doelstellingen
|
Blz. 146
|
De lokale belastingdruk blijft in lijn met het inflatiepercentage.
|
Blz. 147
|
We maken een kritische analyse van de kostendekkendheid van leges en tarieven.
|
Blz. 148
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 149
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 150
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 151
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 152
|
Programma 5 - Leefbaarheid
|
Blz. 153
|
Programma 5 - Leefbaarheid
|
Blz. 154
|
Thema Onderwijs
|
Blz. 155
|
Doelstellingen
|
Blz. 156
|
Een doorlopende leerlijn voor alle (leerplichtige) inwoners die passend en bereikbaar is.
|
Blz. 157
|
Goed georganiseerd leerlingenvervoer
|
Blz. 158
|
Op een aanvaardbaar niveau handhaving spreiding basisscholen over de kernen
|
Blz. 159
|
Versterking en verbreding onderwijs waar mogelijk
|
Blz. 160
|
Voorkomen van voortijdig schoolverlaten
|
Blz. 161
|
Thema Welzijn
|
Blz. 162
|
Doelstellingen
|
Blz. 163
|
Bevorderen van de inrichting en het instandhouden van multifunctionele accommodaties.
|
Blz. 164
|
Het toekomstbestendig maken van de MFA's en het bijstellen en actualiseren van het meerjarig onderhoudsplan (MOP) voor alle gemeentelijk accommodaties.
|
Blz. 165
|
Het op peil houden c.q. de uitbreiding van het aantal vrijwilligers en de activiteiten die zij uitvoeren
|
Blz. 166
|
Vrijwilligerswerk en burenhulp wordt zo veel mogelijk wijkgericht aangepakt. De vraag vormt het vertrekpunt en gestimuleerd wordt dat het aanbod laagdrempelig en in de directe woonomgeving wordt opgepakt.
|
Blz. 167
|
De gemeente schept goede randvoorwaarden om mensen te stimuleren zich vrijwillig in te zetten en onbetaald actief te zijn voor de samenleving.
|
Blz. 168
|
Instandhouden vrijwilligerssteunpunt en het bieden van een goede vrijwilligersverzekering.
|
Blz. 169
|
Integrale samenwerking tussen (vrijwilligers)organisaties, maatjesprojecten en zorgaanbieders.
|
Blz. 170
|
Het realiseren van erkenning en integrale samenwerking, afstemming en ondersteuning op praktisch, educatief en informatief/adviserend gebied ten behoeve van de mantelzorger.
|
Blz. 171
|
Het geactualiseerde mantelzorgbeleid Land van Cuijk zal in 2020 ter besluitvorming worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
|
Blz. 172
|
Iedereen kan volwaardig deelnemen aan de samenleving ondanks gezondheidsklachten en/of sociaal functioneren waarbij “wederkerigheid” een belangrijker begrip zal worden.
|
Blz. 173
|
Er zullen meer buurtverbinders worden geworven waarbij het uitgangspunt is twee per dorpskern.
|
Blz. 174
|
Inwoners geven, op basis van goede randvoorwaarden door de gemeente, zelf inhoud aan hun welzijn, het welbevinden en de leefbaarheid van hun woonomgeving door hiervoor initiatieven en verantwoordelijkheid te nemen.
|
Blz. 175
|
Burgerinitiatieven worden gestimuleerd en daar waar nodig gefaciliteerd.
|
Blz. 176
|
Met inzet van de eigen kracht en het eigen netwerk van burgers en daar waar nodig met de maatschappelijke partners zorgen voor een sluitend netwerk rondom de (kwetsbare) burgers.
|
Blz. 177
|
Het gebiedsteam van Sociom is werkzaam in dorpskernen en wijken dicht bij de burger en werkt samen met andere maatschappelijke- en vrijwilligersorganisaties en gebiedsteams.
|
Blz. 178
|
Thema Sport
|
Blz. 179
|
Doelstellingen
|
Blz. 180
|
Zoveel mogelijk inwoners van Boxmeer aan sport en bewegen te laten doen.
|
Blz. 181
|
Participatie in “Doejemee met Sjors ” waarbij jongeren op een laagdrempelige manier in aanraking komen met sportverenigingen.
|
Blz. 182
|
Participatie in het regionale loket Uniek Sporten voor Boxmeer/Land van Cuijk uitgevoerd door Stichting Doejemee.
|
Blz. 183
|
Verstrekken waarderingssubsidies voor jeugdleden (sport).
|
Blz. 184
|
Thema Kunst en Cultuur
|
Blz. 185
|
Doelstellingen
|
Blz. 186
|
Bibliotheek Boxmeer biedt alle inwoners toegang tot informatie, kennis en cultuur en stimuleert een bewuste, kritische en actieve deelname aan de maatschappij. Een toegankelijk lokaal toereikend media-aanbod voor alle inwoners.
|
Blz. 187
|
Met BiblioPlus zijn voor de periode 2017-2020 afspraken gemaakt voor het bibliotheekwerk in de gemeente Boxmeer,
|
Blz. 188
|
Zoveel mogelijk inwoners van Boxmeer aan enige vorm van cultuur c.q. erfgoed te laten doen, of te laten beleven.
|
Blz. 189
|
Uitvoering geven aan de Nota CultuurRijk Boxmeer.
|
Blz. 190
|
Waarderings- en incidentele subsidies kunst en cultuur.
|
Blz. 191
|
Participatie in “Doejemee met Sjors ” waarbij jongeren op een laagdrempelige manier in aanraking komen met cultuurverenigingen.
|
Blz. 192
|
Deelname aan het landelijke project Cultuureducatie met Kwaliteit.
|
Blz. 193
|
Ontsluiten van Boxmeers verleden via een openbare museale voorziening.
|
Blz. 194
|
Ondersteunen Stichting Omroep Land van Cuijk.
|
Blz. 195
|
Verstrekken waarderingssubsidies voor jeugdleden (kunst en cultuur).
|
Blz. 196
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 197
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 198
|
Verbonden partijen
|
Blz. 199
|
Gemeenschappelijke regeling voor het toezicht op het openbaar onderwijs
|
Blz. 200
|
GGD Hart voor Brabant
|
Blz. 201
|
Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Noordoost Brabant
|
Blz. 202
|
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
|
Blz. 203
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 204
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 205
|
Programma 6 - Sociale zaken en werkgelegenheid
|
Blz. 206
|
Programma 6 - Sociale zaken en werkgelegenheid
|
Blz. 207
|
Thema Jeugd
|
Blz. 208
|
Doelstellingen
|
Blz. 209
|
Een sluitende zorgstructuur voor jongere en gezin, door het bevorderen van samenwerking tussen verschillende instellingen.
|
Blz. 210
|
Het sociaal wijknetwerk verder ontwikkelen.
|
Blz. 211
|
Jeugdhulp realiseren door het Basisteam Centrum Jeugd en Gezin Land van Cuijk.
|
Blz. 212
|
Project Jong in de Buurt, intensief overleg met jongerenwerk, politie, jeugdpreventiewerk en gemeente.
|
Blz. 213
|
Kinderen en jongeren groeien gezond en veilig op, ontwikkelen hun talenten en vinden hun weg in de samenleving.
|
Blz. 214
|
Het Basisteam Centrum Jeugd en Gezin Land van Cuijk biedt daar waar nodig passende hulp aan kinderen en gezinnen die dat nodig hebben en kan daartoe doorverwijzen naar gespecialiseerde jeugdhulp.
|
Blz. 215
|
Met inzet van de eigen kracht en het eigen netwerk van burgers en daar waar nodig met de maatschappelijke partners zorgen voor een sluitend netwerk rondom de (kwetsbare) burgers.
|
Blz. 216
|
Het Basisteam Jeugd en Gezin en het gebiedsteam van Sociom werken samen met andere maatschappelijke organisaties en bieden daar waar nodig hulp zo nodig via doorverwijzing naar een 2e lijnsvoorziening.
|
Blz. 217
|
Thema Inkomensvoorzieningen
|
Blz. 218
|
Doelstellingen
|
Blz. 219
|
Inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig in hun levensonderhoud te voorzien optimaal ondersteunen door toepassing te geven aan de uitvoering van de beleidsregels bijzondere bijstand en minimabeleid.
|
Blz. 220
|
Bij effectieve inkomensondersteuning hoort goede voorlichting over het beleid. We informeren structureel via het blad NieuwsZaken en de folder Ken uw rechten.
|
Blz. 221
|
De koopkracht van de meest kwetsbare burgers op peil houden via de bijzondere bijstand, individuele toeslagen, minimaregelingen, schuldhulpverlening en kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
|
Blz. 222
|
Schuldhulpverlening is goed bereikbaar en aanmeldingen kunnen onder andere digitaal via de website plaatsvinden.
|
Blz. 223
|
Ter voorkoming van armoede en maatschappelijk isolement bij kinderen zetten we middelen in via Stichting Leergeld en Stichting DoeJeMee.
|
Blz. 224
|
We betrekken de maatschappelijke organisaties (inclusief georganiseerde vrijwilligers) bij het voorkomen van schulden (preventie) en richten ons op vroegsignalering van (geld)problemen.
|
Blz. 225
|
Vanaf 2019 is het project Samen Sterker! verankerd in de reguliere processen zodat de dienstverlening aan burgers (groepsgerichte ondersteuning) volledig tot zijn recht komt.
|
Blz. 226
|
Thema Participatie
|
Blz. 227
|
Doelstellingen
|
Blz. 228
|
Door maatwerk worden mensen begeleid naar werk zodat de economische zelfstandigheid wordt bevorderd en sociaal-maatschappelijke deelname mogelijk blijft.
|
Blz. 229
|
Bevorderen dat mensen die (tijdelijk) geen reguliere arbeid kunnen verrichten, re-integreren door middel van andere vormen van maatschappelijke deelname.
|
Blz. 230
|
Het bieden van een passende werkomgeving voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
|
Blz. 231
|
Uitstroom d.m.v. re-integratie oftewel een persoon weer laten functioneren met inzet van maatregelen zodat hij weer kan terugkeren in het arbeidsproces.
|
Blz. 232
|
Zelfstandig verwerven van inkomen bevorderen zodat men in het eigen levensonderhoud kan voorzien.
|
Blz. 233
|
Uitvoering geven aan de pilot ‘Lerend Werken’ door de mogelijkheden van de deelnemers aan te spreken om op deze wijze uit dagbesteding door te stromen naar een beschutte werkplek of loonvormende arbeid.
|
Blz. 234
|
Social Return intensief inzetten als arbeidsmarktinstrument zodat opdrachtnemers worden gestimuleerd om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering van de opdracht.
|
Blz. 235
|
Thema Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
|
Blz. 236
|
Doelstellingen
|
Blz. 237
|
In het kader van de nieuwe Wet Wmo per 1-1-2015 heeft de gemeente een brede verantwoordelijkheid voor de deelname van haar burgers aan het maatschappelijk verkeer.
|
Blz. 238
|
Afstemmen van het Wmo-beleid met de regiogemeenten.
|
Blz. 239
|
De Centrumgemeente heeft in afstemming met de regiogemeenten een inkoopplan voor Wmo-ondersteuning vastgesteld.
|
Blz. 240
|
De gemeente faciliteert kwetsbare burgers door het bieden van een maatwerkvoorziening voor huishoudelijke verzorging.
|
Blz. 241
|
De gemeenteraad wordt periodiek (via kwartaalnieuwsbrieven) geïnformeerd over actuele zaken, aantallen en financiën in de Wmo.
|
Blz. 242
|
Het iWmo-berichtenverkeer tussen gemeenten en aanbieders is verder ontwikkeld en zorgt voor een optimale communicatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer met relatief weinig administratieve lasten.
|
Blz. 243
|
Het optimaal uitvoering geven aan de uitgangspunten van de nieuwe Wmo op basis van de visie waarbij de ondersteuning gericht is op zelfredzaamheid en participatie.
|
Blz. 244
|
Het zorgloket optimaal inzetten. Eventueel aansluitend op de inzet van een wijk-netwerk.
|
Blz. 245
|
Het Wmo-beleid wordt getoetst aan de uitgangspunten in het nieuw vastgestelde beleidskader.
|
Blz. 246
|
Wmo-burgerinitiatieven worden gestimuleerd en beoordeeld op basis van het vastgestelde Wmo-beleid en een heldere toetsingshandreiking.
|
Blz. 247
|
Er zal een verdere doorontwikkeling plaatsvinden op het gebied van Wmo-begeleiding. Hierbij is aandacht voor integraliteit met Jeugd en de Participatiewet.
|
Blz. 248
|
Er wordt uitvoering gegeven aan het Wmo doelgroepenvervoer middels het Regiotaxivervoer.
|
Blz. 249
|
De cliënt heeft de keuzevrijheid uit minimaal 3 leveranciers bij een beroep op hulpmiddelen en voorzieningen. Ook zijn er soms mogelijkheden voor hulpmiddelen via het lokale midden- en kleinbedrijf.
|
Blz. 250
|
De overeenkomsten met zorgaanbieders worden voor HV getoetst aan de AMvB (reële kostprijs Wmo-diensten) en zo nodig hiervoor passende contractafspraken gemaakt.
|
Blz. 251
|
We hebben door ervaringen in pilots meer kennis van mogelijke combinaties van (arbeidsmatige) dagbesteding en re-integratie-trajecten gericht op (beschut) werk.
|
Blz. 252
|
Uitvoering geven aan de nieuwe koersnota Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang.
|
Blz. 253
|
Uitvoering geven (via centrumgemeente Oss) aan het uitvoeringsplan beschermd wonen, het bevorderen van doorstroom en het beperken van instroom door middel van preventie in samenwerking met sociale partners.
|
Blz. 254
|
Welzijn, zorg en wonen in de ondersteuningsbehoefte optimaal combineren en organiseren. De Wmo op een gekantelde manier uitvoeren.
|
Blz. 255
|
Burgers kunnen een beroep (blijven) doen op de in augustus 2018 vastgestelde Verordening Blijverslening.
|
Blz. 256
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 257
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 258
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 259
|
Verbonden partijen
|
Blz. 260
|
Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant-Noordoost (Regiotaxi)
|
Blz. 261
|
Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
|
Blz. 262
|
Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2017-2019
|
Blz. 263
|
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2015
|
Blz. 264
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 265
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 266
|
Programma 7 - Duurzaamheid en klimaatadaptatie
|
Blz. 267
|
Programma 7 - Duurzaamheid en klimaatadaptatie
|
Blz. 268
|
Thema Duurzaamheid en Milieu
|
Blz. 269
|
Doelstellingen
|
Blz. 270
|
Duurzaam en energieneutraal
|
Blz. 271
|
Duurzaamheidsplan Projecten 2019-2021
|
Blz. 272
|
Energieneutraal in 2045
|
Blz. 273
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 274
|
Thema Klimaat en Riolering
|
Blz. 275
|
Doelstellingen
|
Blz. 276
|
Klimaatbestendig
|
Blz. 277
|
Actualisering VGRP Land van Cuijk met herzien kostendekkingsplan klimaatopgave
|
Blz. 278
|
Klimaatbestendig Land van Cuijk 2030
|
Blz. 279
|
Masterplan Water
|
Blz. 280
|
Samenwerking waterketen en klimaat in de regio/Land van Cuijk
|
Blz. 281
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 282
|
Thema Afval en Circulaire economie
|
Blz. 283
|
Doelstellingen
|
Blz. 284
|
Nederland Circulair in 2050
|
Blz. 285
|
Bestuurscommissie afval Land van Cuijk met o.a. het aansluiten op Rijksbrede programma Circulaire Economie
|
Blz. 286
|
Onderzoek optimaliseren dienstverlening BCA
|
Blz. 287
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 288
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 289
|
Verbonden partijen
|
Blz. 290
|
Bestuurscommissie Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel (BCA)
|
Blz. 291
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 292
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 293
|
Programma 8 - Vergunningen, toezicht en handhaving
|
Blz. 294
|
Programma 8 - Vergunningen, toezicht en handhaving
|
Blz. 295
|
Thema Vergunningverlening, toezicht en Handhaving (VTH) Omgevingsrecht
|
Blz. 296
|
Doelstellingen
|
Blz. 297
|
De wet is een invulling van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en regelt de randvoorwaarden voor gemeenten en provincies om tot een hogere kwaliteit van handhaving te komen.
|
Blz. 298
|
Adequaat in behandeling nemen van aanvragen omgevingsvergunningen/ ontheffingen, verzoeken om quickscan, inclusief informatie verstrekken en voorlichting geven.
|
Blz. 299
|
Implementatie alsmede uitvoering conform de ‘Verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Boxmeer 2016’
|
Blz. 300
|
Baten en lasten nieuw beleid
|
Blz. 301
|
Thema Implementatie Omgevingswet
|
Blz. 302
|
Doelstellingen
|
Blz. 303
|
Implementatie Omgevingswet
|
Blz. 304
|
Het inzichtelijk maken van de gevolgen m.b.t. de invoering van de Omgevingswet en starten met implementatie daar waar nodig/mogelijk. (Invoerdatum naar verwachting 2021).
|
Blz. 305
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 306
|
Beleidskaders / richtlijnen
|
Blz. 307
|
Verbonden partijen
|
Blz. 308
|
Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
|
Blz. 309
|
Paragrafen
|
Blz. 310
|
Overzicht lokale heffingen
|
Blz. 311
|
Algemeen
|
Blz. 312
|
Beleid
|
Blz. 313
|
Tarieven en Leges
|
Blz. 314
|
Belastingdruk
|
Blz. 315
|
Kwijtschelding
|
Blz. 316
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 317
|
Aanwezige risico's
|
Blz. 318
|
1 Financiële gevolgen Decentralisaties in het Sociale domein 2018
|
Blz. 319
|
WMO
|
Blz. 320
|
Transformatie Jeugdzorg
|
Blz. 321
|
Participatiewet
|
Blz. 322
|
2. Klimaatadaptatie
|
Blz. 323
|
3. Informatievoorziening
|
Blz. 324
|
4. Lagere Algemene Uitkering
|
Blz. 325
|
5. Personeel
|
Blz. 326
|
6. Rampenbestrijding, crisisbeheersing
|
Blz. 327
|
7. Contractenbeheer
|
Blz. 328
|
8. Treasury
|
Blz. 329
|
9. Grondvoorraad
|
Blz. 330
|
10. Juridische Claims
|
Blz. 331
|
Totaal van de top 10 risico's
|
Blz. 332
|
Beschikbare weerstandscapaciteit
|
Blz. 333
|
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
|
Blz. 334
|
Kengetallen financiële positie
|
Blz. 335
|
Beoordeling financiële positie
|
Blz. 336
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 337
|
Algemeen
|
Blz. 338
|
Wegen
|
Blz. 339
|
Openbare verlichting
|
Blz. 340
|
Groen
|
Blz. 341
|
Riolering / Water
|
Blz. 342
|
Gebouwen
|
Blz. 343
|
Financiering
|
Blz. 344
|
Algemeen
|
Blz. 345
|
Financieringsbeleid
|
Blz. 346
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 347
|
Rente ontwikkelingen
|
Blz. 348
|
Risicobeheer
|
Blz. 349
|
Koersrisico's
|
Blz. 350
|
Kredietrisico
|
Blz. 351
|
Renterisico’s
|
Blz. 352
|
Renteschema
|
Blz. 353
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 354
|
Verstrekte geldleningen
|
Blz. 355
|
Opgenomen geldleningen
|
Blz. 356
|
Relatiebeheer
|
Blz. 357
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 358
|
Algemeen
|
Blz. 359
|
Personeel
|
Blz. 360
|
Dienstverlening
|
Blz. 361
|
Taakveld 0.4 Overhead
|
Blz. 362
|
Verbonden partijen
|
Blz. 363
|
Algemeen
|
Blz. 364
|
Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 365
|
Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
|
Blz. 366
|
Bestuurscommissie Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel
|
Blz. 367
|
Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
|
Blz. 368
|
Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)
|
Blz. 369
|
GGD Hart voor Brabant
|
Blz. 370
|
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
|
Blz. 371
|
Euregio Rijn-Waal
|
Blz. 372
|
Veiligheidsregio Brabant-Noord
|
Blz. 373
|
Bank Nederlandse Gemeenten
|
Blz. 374
|
Brabant Water N.V.
|
Blz. 375
|
Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant-Noordoost
|
Blz. 376
|
Gemeenschappelijke regeling voor het toezicht op het openbaar onderwijs
|
Blz. 377
|
Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant
|
Blz. 378
|
Stichting Beheer en Exploitatie Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf
|
Blz. 379
|
Ambtelijke Samenwerking gemeenten Boxmeer en Sint Anthonis
|
Blz. 380
|
AgriFood Capital
|
Blz. 381
|
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2015
|
Blz. 382
|
Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost- oost 2015
|
Blz. 383
|
Grondbeleid
|
Blz. 384
|
Algemeen
|
Blz. 385
|
Grondnota
|
Blz. 386
|
Financiële positie
|
Blz. 387
|
Voorzieningen
|
Blz. 388
|
Risicoafdekking
|
Blz. 389
|
Worst-case scenario’s
|
Blz. 390
|
Financiële begroting
|
Blz. 391
|
Financiële begroting 2019
|
Blz. 392
|
Begrotingsuitgangspunten
|
Blz. 393
|
Investeringsprogramma
|
Blz. 394
|
Reservepositie
|
Blz. 395
|
Arbeidsgerelateerde kosten
|
Blz. 396
|
Gehanteerde meerjarige uitgangspunten en risico's
|
Blz. 397
|
EMU-saldo
|
Blz. 398
|
Reëel sluitende begroting
|
Blz. 399
|
Bijlagenboek
|
Blz. 400
|
Investeringsprogramma 2019-2022
|
Blz. 401
|
Specificatie vaste activa
|
Blz. 402
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 403
|
Staat van langlopende leningen
|
Blz. 404
|
Meerjarige balans
|
Blz. 405
|
EMU Saldo
|
Blz. 406
|
Algemene Uitkering o.b.v. meicirculaire 2018
|
Blz. 407
|
Overzicht personele sterkte
|
Blz. 408
|
Overzicht personeelslasten
|
Blz. 409
|
Staat van Subsidies
|
Blz. 410
|
Financiële tabellen o.b.v. Thema's (gespecificeerd)
|
Blz. 411
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|