1e corona compensatiepakket
|
2020
|
Besteed |
Resteert |
Lokale culturele voorzieningen
|
86.696
|
18.000
|
68.696
|
Inhaalzorg en meerkosten Jeugdwet
|
44.782
|
0
|
44.782
|
Inhaalzorg en meerkosten WMO
|
22.424
|
22.424
|
0
|
Compensatie toeristenbelasting
|
65.000
|
65.000
|
0
|
Participatie (Sociale Werkbedrijven)
|
210.362
|
210.362
|
0
|
Voorschoolse voorziening peuters
|
13.475
|
0
|
13.475
|
Totaal
|
442.739
|
315.786
|
126.953
|
2e corona compensatiepakket
|
2020 |
Besteed |
Resteert |
Lokale culturele voorzieningen
|
86.069
|
0
|
86.069
|
Buurt- en Dorpshuizen
|
20.408
|
50.000
|
-29.592
|
Vrijwilligersorganisaties
|
11.280
|
0
|
11.280
|
Extra kosten verkiezingen
|
67.821
|
8.211
|
59.610
|
Participatie (Sociale Werkbedrijven)
|
116.868
|
116.868
|
0
|
Toezicht en handhaving
|
71.402
|
0
|
71.402
|
Mislopen precariobelasting en markt- en evenementenleges
|
4.954
|
4.954
|
0
|
Noodopvang van kinderen van ouders met cruciaal beroep
|
37.950
|
0
|
37.950
|
Niet innen eigen bijdrage WMO
|
15.960
|
15.960
|
0
|
Lagere apparaatskosten
|
103.319
|
103.319
|
0
|
Sportaccommodaties
|
0
|
27.500
|
-27.500
|
Ventilatie gemeenschapshuizen en sportaccommodaties
|
0
|
0
|
0
|
Totaal
|
536.031
|
326.812
|
209.219
|
|
|
|
|
Totaal 1e en 2e compensatiepakket
|
978.770
|
642.598
|
336.172
|
|
|
|
|
3e compensatiepakket decembercirculaire 2020 JAAR 2020
|
2020 |
Besteed |
Resteert |
Aanvullend pakket re-integratie
|
11.395
|
0
|
11.395
|
Gemeentelijk Schuldenbeleid
|
16.366
|
0
|
16.366
|
Bijzondere bijstand
|
5.598
|
0
|
5.598
|
Continuiteit van zorg (Covid- 19)
|
39.293
|
0
|
39.293
|
Compensatie quarantainekosten
|
4.645
|
0
|
4.645
|
|
|
|
|
Totaal |
77.297
|
0
|
77.297
|
|
|
|
|
Totaal mee te nemen bij bestedingsvoorstel JR 2020
|
|
|
413.469
|
3e compensatiepakket decembercirculaire 2020 JAAR 2021
|
2021 |
Besteed |
Resteert |
Aanvullend pakket re-integratie
|
26.207
|
26.207
|
0
|
Impuls re-integratie
|
13.994
|
13.994
|
0
|
Gemeentelijk Schuldenbeleid
|
33.457
|
33.457
|
0
|
Bijzondere bijstand
|
11.444
|
11.444
|
0
|
Cultuurmiddelen
|
111.033
|
0
|
111.033
|
Extra kosten verkiezingen
|
41.089
|
41.089
|
0
|
Totaal
|
237.224
|
126.191
|
111.033
|
|
|
|
|
Bestedingsvoorstel 2020
|
|
|
413.469
|
Nog te besteden 3e compensatiepakket
|
|
|
111.033
|
Nog beschikbaar
|
|
|
524.502
|
Raad 1 april 2021
|
|
|
|
Leges evenementen
|
|
|
-6.000
|
1e algemene begrotingsbijstelling 2021
|
|
|
|
Terrasvergunningen
|
|
|
-10.000
|
Overige genomen besluiten: deze kunnen formeel pas verwerkt worden als het bestedingsvoorstel bij de jaarrekening 2020 wordt geaccordeerd door de raad
|
|
|
|
|
|
|
-71.402
|
- Vrijwilligersorganisaties
|
|
|
-6.000
|
- Ventilatie gemeenschapshuizen en sportaccommodaties
|
|
|
-90.502
|
- Ondersteuning lokale cultuuraanbieders
|
|
|
-106.823
|
Totaal nog beschikbaar na compensatie pakketten 1, 2 en 3
|
|
|
233.775
|
4e compensatiepakket maartcirculaire 2021
|
2021 |
Besteed |
Resteert |
Perspectief jeugd en jongeren 2020
|
24.393
|
0
|
24.393
|
Perspectief jeugd en jongeren 2021
|
22.508
|
0
|
22.508
|
Jongerenwerk
|
16.203
|
0
|
16.203
|
Mentale ondersteuning
|
13.608
|
0
|
13.608
|
Activiteiten en ontmoetingen
|
9.336
|
0
|
9.336
|
Bijzondere bijstand (TONK)
|
70.301
|
0
|
70.301
|
Afvalverwerking
|
45.962
|
0
|
45.962
|
Bestrijding eenzaamheid ouderen
|
71.554
|
0
|
71.554
|
Extra begeleiding kwetsbare groepen
|
70.921
|
0
|
70.921
|
Mutatie voorschoolse voorziening peuters
|
8.280
|
0
|
8.280
|
Totaal
|
353.066
|
0
|
353.066
|
Toelichting 4e corona compensatiepakket
1) Perspectief Jeugd en jongeren
Voor jongeren is het essentieel om elkaar fysiek te kunnen ontmoeten. Met een Jeugdpakket van € 58,5 miljoen wil het kabinet een impuls aan gemeenten geven om samen met jongeren, lokale organisaties en evenementensector volledig coronaproof kleinschalige activiteiten te programmeren op het gebied van cultuur, sport en andere zinvolle vrijetijdsbesteding. Gemeenten ontvangen extra middelen t.b.v. de inzet van jongerenwerkers in achterstandswijken.
2) Jongerenwerk jeugd
Om jongeren uit bepaalde risicogroepen te benaderen en te bereiken wordt de huidige extra inzet van jongerenwerk uit het Jeugdpakket verlengd tot eind 2021. Het kinder- en jongerenwerk speelt ook een signalerende rol op het gebied van psychische problemen of huiselijk geweld.
3) Mentale ondersteuning jeugd
Jongeren hebben behoefte aan laagdrempelige ondersteuning voor mentaal welzijn. Als onderdeel van het aanvullend steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl van 12 februari 2021 zet het kabinet daarom met gemeenten in op het organiseren van activiteiten om mentale weerbaarheid van jongeren te versterken, door bijvoorbeeld: geven van trainingen, zoals weerbaarheidstrainingen, inzet op extra coaching van jongeren, inrichten van meer inloophuizen waar jonge ervaringsdeskundigen andere jongeren hulp bieden voor mentale ondersteuning, inrichten van buddyprojecten waarbij jongeren gekoppeld worden aan een leeftijdsgenoot voor mentale steun.
4) Activiteiten en ontmoetingen jeugd
Jongeren hebben behoefte aan laagdrempelige ondersteuning voor mentaal welzijn. Daarom zetten we met gemeenten in op het organiseren van activiteiten om mentale weerbaarheid van jongeren te versterken, door inzet op meer mogelijkheden tot ontmoeting in (tijdelijk onbenutte) ruimten zoals bibliotheken, buurthuizen, wijkcentra, sporthallen en evenementenhallen beter en veilig te benutten voor sociale en ondersteuningsactiviteiten.
5) Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)
De Tijdelijke Ondersteuning voor Noodzakelijke Kosten (TONK) is bedoeld voor huishoudens die door de huidige omstandigheden te maken hebben met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval in hun inkomen, en die daardoor noodzakelijke kosten niet meer kunnen voldoen en waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden. Dat geldt bijvoorbeeld voor werknemers die hun baan verliezen en geen recht (meer) hebben op een uitkering, of voor zelfstandigen die vanwege de coronamaatregelen hun opdrachten zien verdwijnen maar geen aanspraak op de Tozo kunnen maken. Maar ook burgers die al in 2020 ingestroomd zijn in een uitkering (WW, Bijstand of Tozo) vanwege de coronacrisis, maar waarvoor de hoogte van de uitkering onvoldoende is om de vaste lasten te betalen, komen in aanmerking voor de TONK. De TONK kan dan voorzien in (gedeeltelijke) tegemoetkoming voor noodzakelijke kosten.
6) Afvalverwerking
Door de coronacrisis hebben gemeenten zowel extra kosten gemaakt als inkomsten gemist met betrekking tot afvalinzameling. Met name het restafval is, door onder andere het thuiswerken, in hoeveelheid gegroeid. Veel gemeenten hebben contracten gesloten met een variabele prijs voor de verwerking hiervan. Deze prijs is door de brede toestroom, gestegen. Tegelijkertijd ontvangen de gemeenten voor andere afvalstromen een vergoeding. Maar omdat deze stromen zijn toegenomen, is de vergoeding hiervoor gedaald.
7) Bestrijden eenzaamheid ouderen
Eenzaamheid is door corona toegenomen. Op lokaal niveau zetten gemeenten met lokale partners al in op het bestrijden van eenzaamheid. Maar nog niet iedereen wordt persoonlijk bereikt. Het kabinet stelt middelen ter beschikking zodat – via gemeenten en lokale partners – kan worden ingezet op onder meer de volgende acties:
- Extra contact met ouderen: huisbezoeken, digitaal en belcontact. Hierdoor ontstaat tevens meer zicht op hoe het werkelijk met ouderen gaat.
- Extra helpende handen: boodschappen, hulpvragen doorzetten, helpen contact met anderen te maken.
- Inzet op verbinding tussen mensen: creëren van meer mogelijkheden elkaar coronaproof te ontmoeten, mensen aan elkaar koppelen om samen activiteiten te organiseren.
- Extra inzet op zingeving: alternatieve dagbesteding helpen organiseren, deelname culturele activiteiten.
8) Extra begeleiding kwetsbare groepen
De coronacrisis maakt dat de levens van iedereen met begeleiding er heel anders uitziet: dagbesteding gaat soms niet door (horeca is bijvoorbeeld gesloten), er komen minder mensen langs, niet iedereen begrijpt de maatregelen even goed. Ook is er meer begeleiding en ondersteuning nodig voor mensen met andere beperkingen. Bijvoorbeeld kwetsbare mensen met een medische aandoening die zeer bang zijn besmet te raken gezien de risico’s dat deze besmetting fataal kan zijn of zeer ernstige consequenties kan hebben. Dit maakt dat extra ondersteuning nodig is zodat lokaal kan worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld:
- Extra in te zetten op het organiseren van alternatieve dagbesteding om structuur te creëren in de dag.
- Het bieden van passend vervoer en extra locaties voor alternatieve en verspreide vormen van dagbesteding die voldoen aan de RIVM-richtlijnen, die nog niet zijn gefinancierd via de meerkostenregeling voor Wmo en Jeugd
- Extra ambulante begeleiding om proactief mentale en sociale problemen op te sporen (extra huisbezoeken)
- Extra (begrijpelijke) informatievoorziening over wat kan en mag en veilig is.
9) Voorschoolse voorzieningen peuters
Gemeenten ontvangen van het Rijk middelen om een bepaalde groep ouders die kosten hebben gemaakt voor kinderopvang tijdens de sluiting van de opvang van 16 december tot 8 februari te vergoeden. Het betreft ouders die in deze periode een eigen bijdrage hebben betaald voor de gemeentelijke regelingen rondom kinderopvang (Sociaal medische indicatie, Voorschoolse Educatie en het peuteraanbod). Voor de periode van 16 december tot 8 februari wordt de decentralisatie-uitkering Voorschoolse voorziening peuters in verband hiermee met € 5,1 miljoen opgehoogd. Met deze ophoging kunnen gemeenten de eigen bijdrage van de ouders die gebruik maken van de gemeentelijke regelingen vergoeden voor de tweede periode van sluiting.