Investeringsprogramma
De Gemeentewet schrijft voor dat elke gemeente jaarlijks begrotings- en verantwoordingsstukken moet opstellen. Het Besluit Begroting en Verantwoording bevat de regelgeving daarvoor met als doel het bevorderen van een verantwoord democratisch proces voor de gemeenteraad om keuzes te maken en vervolgens te kunnen zien of en hoe het beleid is uitgevoerd en hoeveel middelen het heeft gekost.
In notities geeft de commissie BBV aan op welke wijze betreffende onderwerpen in de begroting en de jaarrekening verwerkt en verantwoord kan of moet worden. Kan, omdat de regelgeving meerdere verwerkingsopties toestaat en moet als de regelgeving verplicht tot een bepaalde verwerkingswijze. De BBV-notities bevatten dan ook aanbevelingen en stellige uitspraken voor de juiste toepassing en uitvoering van het BBV. Sinds het opstellen van de begroting 2018 heeft de commissie BBV een notitie materiële vaste activa uitgebracht.
Een belangrijk aandachtspunt uit de notitie Materiële activa betreft artikel 63 van het BBV. In artikel 63 lid 3 wordt gesproken over kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. De commissie BBV stelt in haar notitie dat salariskosten die direct aan een actief zijn toe te rekenen moeten worden geactiveerd.
In de huidige werkwijze van de gemeente Boxmeer worden salariskosten niet toegerekend aan investeringen. Op basis van de notitie Materiële activa dienen wij derhalve vanaf 2019 directe uren toe te rekenen aan investeringen. De consequentie hiervan is dat de kredieten in het investeringsprogramma verhoogd worden met de verwachte directe uren en de exploitatie hiermee verlaagd wordt. Met betrekking tot de indirecte salariskosten die behoren tot de overhead zijn we dit niet verplicht en wordt voorgesteld om dit ook niet te doen.
In de aanbiedingsbrief behorende bij de begroting 2019 hebben wij u hier reeds nader over geïnformeerd. De formele verwerking dient echter nog plaats te vinden. In onderstaand investeringsschema 2019 geven wij hier uitvoering aan. Aangezien de bevoegdheid tot het beschikbaar stellen van investeringen bij uw raad berust wordt voorgesteld het onderstaande (bijgestelde) investeringsschema 2019 vast te stellen en de hiermee gepaard gaande begrotingswijziging te accorderen. In de begroting 2019 zijn de financiële gevolgen van bovengenoemde mutaties reeds verwerkt. Zoals aangegeven dient de bijstelling van de kredieten en het vaststellen van de hierbij behorende begrotingswijziging nog wel door uw raad plaats te vinden.
Programma | Omschrijving | Investering | Wijziging |
Nieuw bedrag |
0 | Doorontwikkeling nieuw zaaksysteem | 60.000 | 3.000 | 63.000 |
0 | Vervanging discussie-installatie raad | 60.000 | 3.000 | 63.000 |
0 | Vervanging office software | 90.000 | 4.500 | 94.500 |
0 | Vervanging werkprocessensoftware | 49.000 | 2.450 | 51.450 |
2 | Reconstructie wegen | 615.000 | 61.500 | 676.500 |
2 | Revitalisering Openbare Ruimte vanuit WIU | 420.000 | 42.000 | 462.000 |
2 | Herinrichting zuidelijk deel Steenstraat | 250.000 | 25.000 | 275.000 |
2 | Verkeersveiligheidsplan en milieumodel | 100.000 | 10.000 | 110.000 |
2 | Beleidsplan Openbare Verlichting | 85.000 | 8.500 | 93.500 |
2 | Tractie Gemeentewerken | 150.000 | 1.500 | 151.500 |
2 | Uitvoering bomenplan | 116.000 | 11.600 | 127.600 |
2 | Verstevigen bermen | 100.000 | 10.000 | 110.000 |
2 | Levensduurverlengend onderhoud civieltechnische kunstwerken | 25.000 | 250 | 25.250 |
2 | Fietsvoorzieningen en Verlichting Molenweg | 120.000 | 12.000 | 132.000 |
2 | Speelvoorzieningen | 30.000 | 3.000 | 33.000 |
2 | Rood met groenprojecten | 100.000 | 5.000 | 105.000 |
2 | Uitvoeringsprogramma Noordelijke Maasvallei | 131.000 | 6.550 | 137.550 |
3 | Uitvoeringsprogramma Toerisme en Recreatie 2016-2020 | 55.000 | 2.750 | 57.750 |
7 | Riolering | 2.500.000 | 250.000 | 2.750.000 |
8 | Vervanging software BAG & BGT | 50.000 | 2.500 | 52.500 |
Totaal | 5.106.000 | 465.100 |
5.571.100 |
Wij hebben het investeringsschema 2019 als uitgangspunt genomen. Vervolgens hebben we een inschatting gemaakt van de uren die we toe kunnen rekenen aan de betreffende investeringen. Dit betekent dat we de kredieten uit het investeringsschema dienen te verhogen met een inschatting van de hieraan toe te rekenen uren. Aangezien de bevoegdheid tot het beschikbaar stellen van investeringen bij uw raad berust wordt voorgesteld het onderstaande (bijgestelde) investeringsschema 2019 vast te stellen en de hiermee gepaard gaande begrotingswijziging te accorderen.
Je krijgt hierdoor in de exploitatie hogere kapitaallasten maar tegenover de verhoging van de kredieten (als gevolg van toerekening van uren) staat een besparing in de exploitatie als gevolg van minder toerekenen van uren (salariskosten). In de eerste jaren zal dit financieel voordeel opleveren. Op langere termijn is het allemaal budgettair neutraal. Bij het opstellen van de begroting 2019 hebben wij, via stelposten, reeds rekening gehouden met de financiële gevolgen voortvloeiende uit de notitie materiële vaste activa. Zoals reeds aangegeven dient de bijstelling van de kredieten en het vaststellen van de hierbij behorende begrotingswijziging nog wel door uw raad plaats te vinden.